achange.blogg.se

En dag fick jag inte längre tillgång till preventivmedel pga att jag va för överviktig och riskerade blodpoppar med mera. Detta va i November 2010. Jag fick preventivmedel i 1 år hade jag inte gått ner något i vikt då så skulle hon inte skriva ut något mer. De va mitt wake up call. Kärringen skulle få se! Maj 2011 gick jag med i något som skulle förändra mitt liv för alltid, vikt väktarna. Det här är min resa mot ett hälsosammare och gladare liv, med god mat och till sist ett möte med barnmorskan.

Hur mycket "kostar" det egentligen?

Publicerad 2013-04-05 18:15:11 i Allmänt,

Påsken gick bra. Hur gick den för er? Jag gick ner 0.5kg vilket är mycket väl godkänt. Jag hade som strategi att äta de jag annars inte äter bla lax med god gräddig sås och chokladtårta. Vi hade ägg halvor, lax köttbullar, omelett, jansson, lax, skinka, potatis och en stor sallad på vårat påskbord. De jag inte åt va jansson och vanlig potatis annars åt jag lite av varje. Efterrätten hade jag gjort själv så jag visste exakt hur mycket pro points det va i den, en bit 15 pro points och jag får äta 26 om dagen. Men jag tog en halv bit och fyllde ut med frukt sallad och vaniljvisp och jag blev nöjd.
 
Under hela min viktresa har ordet nöjd haft betydelse, är man inte nöjd så vad är det för vits att äta då? Nu i påskas skulle jag inte vart nöjd med att ha ätit min fruktsallad och struntat i den grymt goda tårtan för jag vet hur den smakar....finns inget godare för oss chokladälskare. Recept finns längre ner... å ni det är INTE något vikt väktar recept.
 
Som jag skrev ovan så får jag äta 26 pro points om dagen vilket är 9 kycklingfiler om dagen om jag nu bara skulle vilja äta kycklingfile. Jag skulle också kunna välja bara choklad vilket då är 1 och 2/3 marabou chokladkakor, men hur mätt blir man på de? Hur nöjd känner jag mig efteråt?
På senaste tiden har jag också känt att det inte är värt pro points värdet att dricka alkohol. Ett glas vin är 5 pro point (2dl) i mitt fall vill jag dricka iallafall 4 glas för att överhuvudtaget känna någon skillnad (om det nu är det man är ute efter) vilket blir 20 pro ponits. Utöver mina 26 så har jag 49 vecko bonus points som jag får göra av med eller strunta i. Jag får lägga dom på mat, godis, dricka ja vad jag nu vill. Vilket nu alkoholan blir det innebär att om jag ska dricka vin en kväll och bli något berusad så lär jag räkna bort 20 från mina 49 vilket blir 29 kvar för 29pro points får man inte mycket godsaker eller liknande och i veckorna kanske man vill unna sig något i mat väg också, ibland orkar man inte laga mat från grunden utan det blir köp köttbullar, pyttipanna eller korv då går det åt points. Jag menar 4 falukorvskivor får man lätt i sig de är 7 pro points! Till de har man säkerligen potatismos eller potatis ketchup och senap kanske någon dressing, de skulle utan tvekan kunna landa på  14 pro points vilket är mer än halva mitt dags intag. Är det värt det för att äta korv? Men ibland blir det så, vid sådana tillfällen är veckobonusen bra att ha, oförberädda hädelser, möten, främmande.
Så jag dricker ytterst sällan och jag dricker häller inte bara ett glas vin en fredagkväll för 5 points för att det är gott, ska jag dricka vill jag ha effekten är jag knäpp? Om ni tycker att jag är knäpp kan ni lika gärna dricka alkoholfritt.
En fredag kväll tycker jag det är mer lyxigare att sitta med mitt pepsi max glas men en fläskfile klyftpotatis och beaneasås vilket i det här fallet blir 14, för beaneasås är inte "billigt". Sen blir det säkerligen en efterrätt typ kladdkaka de värderar jag högre just nu än att smutta på ett glas vin en öl eller en drink.
 
En dag kan se ut som följande för mig om jag håller mig inom budgeten
Frukost: En portion rågflingegröt med fruktsallad -3 pro points, 23 kvar
Mellanmål: Banan och äpple (gratis)
Lunch Chili con carne 9 pro points, 14 kvar
Mellanmål: Banan, en hård smörgås med mjukost och paprika 12 kvar
Middag: Fläskfile, kycklingfile klyftpotatis, en sås på cream frache vitlök salt och peppar 10, 2 kvar
Mellanmål: Mototstavar med någon liten dipp ex kalla såsen som blev kvar från middagen.
 
Prova att äta de på en dag är du inte mätt?  Men när man går ner i vikt ska man väl vara hungrig? Nej inte med vikt väktarna
 
Chokladtårtan då håll i er!
250g 70%mörk choklad
250g socker
250g smör
5 ägg
ströbröd att smöra formen.
170grader i 20-30 min
 
Smält smö socker och choklad häll i ägg gulorna.
Vispa vitorna hårt.
Blanda samman allt.
Smöra och bröa formen.
Dela upp smeten i 2 delar, grädda den ena i den bröade formen.
När den gräddade delen är klar låt den svalna, häll sedan på den andra delen sme och in i frysen tills den är fryst.
Servera med vaniljvisp eller grädde och hallon.
Mums! 15 Pro points per bit på en 8 portions form SHIT! Men gott!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela