achange.blogg.se

En dag fick jag inte längre tillgång till preventivmedel pga att jag va för överviktig och riskerade blodpoppar med mera. Detta va i November 2010. Jag fick preventivmedel i 1 år hade jag inte gått ner något i vikt då så skulle hon inte skriva ut något mer. De va mitt wake up call. Kärringen skulle få se! Maj 2011 gick jag med i något som skulle förändra mitt liv för alltid, vikt väktarna. Det här är min resa mot ett hälsosammare och gladare liv, med god mat och till sist ett möte med barnmorskan.

Att gå ner i vikt - äta mer - äta mindre - äta rätt

Publicerad 2013-08-26 20:43:32 i Allmänt,

Min viktminskning har varit successiv och jag känner att under den tiden har jag alltid kunnat vara nöjd med de jag valt att äta. Jag har hela tiden känt att det inte blivit en chock att minska 3 pro points en vecka för att jag gått ner tillräckligt utan de har skett naturligt. De va otroligt svårt i början att planera mina dåvarande 33 points, hur skulle jag lägga upp dessa under dagen när jag inte brytt mig innan. Ett rikt märke då blev 10 för varje mål, frukost 10 lunch 10 och middag 10. Mellanmål var inget behov i början genom att jag åt mig väldigt mätt på de points jag hade till frukost lunch och middag. Jag kände att de räckte och att mellanmål inte behövdes. Mellanmålen har blivit mer viktiga nu ju mindre points jag blivit tilldelad per dag. Ju mer jag går ner i vikt desto mindre ska jag äta för en viktminskning, i början åt jag 33 idag 26 så det är en diff på 7 pro points. Hur ska jag beskriva 7 pro poinst, 2 rostade mackor med lätta och 4 skivor skinka, så de är egentligen en frukost jag skulle kunna äta förut. Medan min frukost nu förtiden är mer väl vald och mer mättande och innehåller mindre points, gröt på rågflingor, äpple och kanel = 3pro points.
Så de man måste försöka lista ut som ny viktminskare är vilket mål under dagen är viktigast för mig? Frukost lunch eller middag eller för er som är vana mellisar kanske era 2-3 mellanmål är viktigast för er. Jag har kommit på att frukosten är mitt viktigaste mål. Jag lägger inte mest points på de men jag måste få i mig frukost annars kommer söt suget som ett brev på posten till kvällen och då kan vad som hellst slinka med. 
Så försök att planera dig dag. För er som får i er för mycket points är ett tips att titta över mTen över lag, dra ner på fetthalter i olika produkter, ost, köttfärs, mejerier - lättmjölk ist för mellanmjölk, mini fraise ist för 34% cream fraise, ni är med i tänket? Portionsstorlekar. Vara medveten om hur mycket pasta det ligger på tallriken och inte tro och så blir det för mycket.
För er som tycker att det är svårt att få i er era dagliga så är mina tips portionsstorlek i det här fallet större portioner, mäta upp 2dl pasta ist för en, här välja ett något fetare alternativ bland mejerierna, en smörgås till maten? 
Jag har upptäckt att när man ska gå ner i vikt har man tidigare antingen ätit för mycket eller för lite och båda scenarion är en utmaning. För mig har det aldrig varit svårt att äta och då gäller det att ha kontroll och skriva skriva skriva upp det man äter. Korta ner på den där extra smörklicken på mackan eller den extra skvätten ketcupen på pastan och fylla ut med frukt och grönt. Är jag sugen nu förtiden eller lite hungrig på kvällen tar jag oftast ett äpple eller en näve vindruvor. Förr kunde de bli en portion pasta med en klick smör och ketchup, nudlar, rostmackor med vitlökssmör på.
Sen det där med att få i sig det man ska äta per dag, det är svårt och när man inte är sugen på något och känner sig mätt. Men man måste försöka hitta allternativ. Ta med erfarenheten från dag 1 till dag 2. En extra smörgås vid mellanmål ist för frukten som är "gratis" en klick keso med kanel, några nötter? 
Har ni några förslag på hur man kan få i sig pointsen trots att sötsuget inte finns och när det inte finns någon hunger och de fortfarande finns 5 ponits kvar att äta upp. Tidigare när det blivit så vilket inte är ofta så har jag tagit något gott, enchoklad bar en bulle eller något bara för att få i mig mina dagliga. För det är viktigt, att äta samma mängd dagliga varje dag. 
Jag tror mycket på att rutin och regelbundhet är nyckeln till en viktminskning.  Inte bara en viktminskning utan en sund och bestående viktminskning.  Får du in rutiner på att äta upp dina dagliga så finns rutinen där, vad mår vi bra av? Rutiner.
 
På dagens vägning gick det bra 1.1kg ner. Inhandlade dessutom några hjälpmedel som jag ska prova någon dag framöver. En grej var en olje spray där ett spray är 0.5 points så två spray är 1 points. Perfekt till klyftpotatisen där jag oftast höftar och där blir det ofta för mycket. 
Sen Vikt väktarnas talesperson Sherly Clamps nya kokbok, bläddrade lite och där fanns många saker jag skulle vilja testa.
 
På ett möte som jag var på för inte allt för länge sen pratade vi om äsch lådan, den lådan ska jag skriva mer om nästa gång jag skriver. Den är hemsk! Sitter just nu med en sambo som äter felix ost och skink paj och den ser väldigt god ut... smaka? Ja vart hamnar pointsen på checklistan?
 
Till dess do a change! Lina

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela