achange.blogg.se

En dag fick jag inte längre tillgång till preventivmedel pga att jag va för överviktig och riskerade blodpoppar med mera. Detta va i November 2010. Jag fick preventivmedel i 1 år hade jag inte gått ner något i vikt då så skulle hon inte skriva ut något mer. De va mitt wake up call. Kärringen skulle få se! Maj 2011 gick jag med i något som skulle förändra mitt liv för alltid, vikt väktarna. Det här är min resa mot ett hälsosammare och gladare liv, med god mat och till sist ett möte med barnmorskan.

När ska du sluta banta?

Publicerad 2013-07-09 10:51:11 i Allmänt,

Barnmorskebesök är gjort så jag återkommer till de längre ner, för att spara på spänningen ;)
 
Va på besök hos en nära här om dagen, och hon sa "du försvinner ju" kan bero på klädvalet en lång svart klänning försvinner man lätt i haha. Men följden blev "när ska du sluta banta?" 
Under tiden jag gått på viktväktarna så har jag aldrig bantat, jag har gått ner i vikt. För mig är banta och gå ner i vikt en stor skillnad.
Att banta för mig är att strikt följa ett schema, vad du får äta och vad du inte får äta, när du får äta och när du inte får äta. De kan handla om dieter med soppor, fasta, schemalagda måltider där det står beskrivet exakt vad du ska äta.
Det där med disiplin har aldrig varit min grej och jag tror att människan måste få känna sig fri på något sätt. Att både sätta gränser för vad och när en människa ska äta fallerar till slut.
De senaste veckorna har jag hört mycket om fasta, man ska på en vecka fasta 2 dagar vilket innebär inte äta något endast te eller kaffe vilket för mig inte är att äta, det är att dricka.
Har alla människor den disiplinen att låta bli mat en dag? Ja kanske, hur blir det då dagen efter över äta? Nu får jag äntligen äta så nu äter jag skulle min kropp skrika. 
Soppor, men seriöst, skärp er! Äta soppor i vad är det 14 dagar sedan över gå till normal kost.
Från början vad var det som gjorde att du gick upp i vikt? Godis, chips nattmackorna, för stora portioner? Ok men ät soppa i 14 dagar gå ner 3 kg och återgå till din "normala kost" det tar inte mer än 1 vecka så har du gått upp 3 kg igen. 
Jag tror stenhårt på att man måste hitta sitt problemområde och få kontoll över det. Mitt va som jag tjatat om mackor, och chips med dipp. Utan tvekan. Jag äter knappt mackor nu för tiden och tar jag första mackan blir det på tok för många! Chips och dipp kan jag kontrollera på ett annat sätt om jag har grönsakstavar också. 
Hitta ditt problem område, vad är det som gör att om du äter första bara vill ha mer. Hårt, men du kanske måste låta bli de och bara unna dig detta ibland... 1 gång i veckan? Och inte varje dag. 
Som sagt jag bantar inte utan jag har gått ner i vikt. För den 1 juli 2013 blev jag guldmedlem :D so iam done! Får se om jag åter går till viktnedgång i höst, men just nu är jag nöjd! 
 
Ja ni... barnmorskebesöket.
Jag gick in igenom dörren till väntrummet, satte mig ner och väntade. Kl var 15.10, jag hade tid 15.15.
Tiden tickade och jag ville bara springa där i från. Till slut kom hon, ragatan. 
Hon stod där i  äntrummet och det va bara jag och hon där. Hon tittade sig omkring och tillslut kom ett
-"nehej" så gick hon
Jaha tänkte jag och satt kvar. Hon kom ut igen.
-"men, Lina Zetterström?" Frågade hon och tittade på mig.
Ja svarade jag. Hon stod som en fågelholk och tittade på mig. 
Vi gick in i hennes rum, hon tittade på mig väldigt mycket. Studerade.
Hon började rabbla de där nödvändiga med namn personnummer och grejer. Tod blodtryck vilket när jag var där sist va på gränsen till högt.
-"hmm, normalt" sa hon. Jag sträckte på mig och flinade.
-"men du måste ha gått ner i vikt Lina?" 
Ja, svarade jag. Kravet från hennes sida för 2 år sedan var 10 kg tills näste träff vilket var ett år senare vilket jag inte gick på.
-"hur mycket då?"  frågade hon.
37kg sen jag träffade dig sist! Svarade jag snäsigt. Haha där fick du!
Hon va otroligt imponerad och lovade att aldrig säga liknande till en patient igen, jo svarade jag om du vet att du kan hjälpa och pusha patienten eller rekomendera en viktminskning som fungerar! 
 
Ja, jag fick mina preventivmedel... om jag nu vill ha de. 
 
Ge aldrig upp, do a change!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela