achange.blogg.se

En dag fick jag inte längre tillgång till preventivmedel pga att jag va för överviktig och riskerade blodpoppar med mera. Detta va i November 2010. Jag fick preventivmedel i 1 år hade jag inte gått ner något i vikt då så skulle hon inte skriva ut något mer. De va mitt wake up call. Kärringen skulle få se! Maj 2011 gick jag med i något som skulle förändra mitt liv för alltid, vikt väktarna. Det här är min resa mot ett hälsosammare och gladare liv, med god mat och till sist ett möte med barnmorskan.

Jämvikt-Forskning

Publicerad 2013-06-27 09:06:11 i Allmänt,

Hur gick eran midsommar? Min blev faktiskt godkänd, 0.5 + så jag är nöjd. Under midsommar åt jag 30 propoints. För en tid sen kom jag nef i den vikt jag och Hanna bestämde oss för att nu, nu räcker det. Vill jag gå ner mer kör vi igång i höst igen. Jämviktskursen stod framför mina fötter. En känsla av panik blandat med lättnad och ovishet. Jag har nu i 2 år kämpat för att gå ner i vikt, nu ska jag stå still på min vikt. Jag fick tilldelat ett nytt pro points värde, 32. Jämvikten är på 6 veckor de har varit 6 turbulenta veckor, usch. Jämvikt är ingen självklarhet. Det började med efter de 2 första veckorna så hade jag gått upp 1.3kg, jaha då börjar vi om på 26 igen för att gå ner de här 1.3kg. Sen dess har det sett ut sådär, så 0.5upp efter midsommar är verkligen godkänt. Nästa vecka vankas guldmedlemsskap. Får se vad det innebär för ny utmaning.
 
I övrigt så står viktväktarna för forskning. De utgår ifrån forskning. Nu såg jag att de skulle till Almedalen för att redovisa om sveriges farligaste och vanligaste folksjukdom, fetma. De vill bland annat ha viktväktarna på remiss, vad jag har förstått så går landstinget in och betalar medlemskapet hos viktväktarna. Jag tycker detta är jätte bra, varför börja med operation? Går ingenting annat så är naturligtvis en operation nödvändigt men man kan försöka med annat innan man opererar.
De skriver även och frågar om övervikt ska vara en klass fråga. Enligt forskning så har övervikt och socioekonomiska faktorer samband, vilket jag tycker rimmsr ganska naturligt. Det är billigare å köpa snabbmat än att göra mat från grunden själv. Får man inte normalt med pengar ifrån soc så förstår jag att pengarna hamnar på snabbmat. Får man dessutom så pass lite pengar så man aldrig kan värdesätta en helg då förstår jag verkligen att man tröstäter i en black and white från findus eller felix frysrätter.
 
Ja, nu vankas semester för många och de kan ställa tillmproblem i viktminskningen... eller? Varje år åker vi till motala på folkrace festival. Där finns många frestelser. Jag har inget riktigt bra tips för att hålla sig ifrån de där frestelserns. De jag brukar försöka göra är att gå omvägar, för att inte se eller lukta. Nu är lukten väldigt svår genom att den sprider sig i hela depån ibland ända ner på campingen som är 2 km bort. De är lukter av friterade pommes frites, munkar, kebab, korv, mjukglass, mängder av godisstånd. Men gå omvägar. Sen har jag kommit på att om man nu är så sugen på munkar så man inte kan låta bli, men köp en eller några och dela med någon så du iaf får smaka en liten bit. Eller är du en sån som inte ska ta första biten, håll i och låt inte hjärnan övervinna hjärtat.Jag bruksr ofta fråga min särbo om vi ska dela på en kebab tallrik eller en munk. Då har jag iaf smakat och känner mig lite nöjd.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela