achange.blogg.se

En dag fick jag inte längre tillgång till preventivmedel pga att jag va för överviktig och riskerade blodpoppar med mera. Detta va i November 2010. Jag fick preventivmedel i 1 år hade jag inte gått ner något i vikt då så skulle hon inte skriva ut något mer. De va mitt wake up call. Kärringen skulle få se! Maj 2011 gick jag med i något som skulle förändra mitt liv för alltid, vikt väktarna. Det här är min resa mot ett hälsosammare och gladare liv, med god mat och till sist ett möte med barnmorskan.

Om jag slutar med...går jag ner i vikt.

Publicerad 2013-06-04 23:00:06 i Allmänt,

 
"Om jag slutar med godis, kaffebröd, chips, läsk, glass... ja de onyttiga så går jag nog ner i vikt"  Hur många gånger har du sagt de för dig själv? Jag har sagt det ett antal och följt mina egna restruktioner och blivit... besviken för det fungerar inte.
"Jag äter normala portioner av vanlig mat och tar inte en andra portion, då går jag nog ner i vikt" så även dessa restruktioner har jag följt och ändå besviken.
 
Varför?
 
När man gått upp i vikt har man intagit mer energi än vad man gör av med... enkelt du har ätit för mycket. Men hur gör man då när dessa två här ovan inte fungerar vad är det som inte fungerar? Även om du tar bort godsaker och ändå inte går ner i vikt... ja enkelt du äter för mycket.
 
De ovan kan kombineras och en viktminskning kan fungera men de tror jag inte på, diciplin är namnet och har man en gång gått upp i vikt kan jag känna att själv diciplin inte finns och då behöver man bättre restruktioner, såsom ett schema, poäng eller kalorier att räkna ex.
 
När jag försökte sluta med godsaker så åt jag desto mer mackor... "för de är ju mat, mat är nyttigt" men all mat är mer eller mindre nyttig. Mackor är inte de bästa allternativet av mat, där är ex ris och kycklingfile bättre. Men vem kan tänka sig att en hel portion mat är "nyttigare" (mindre kalorier) än vad "ett par mackor är"
Men det är sant.
 
Ex1: 2 st lingongrova med 4 skivor skinka bredgott 2 skivor ost är inte en omöjlighet?
Ex2: 1 kycklingfile(125g) 1dl kokt ris wokgrönsaker.
 
Ex1 = 12 pro points
Ex2 = 6 pro points
De är halva värdet och vilket blir man mättast längst på? Kycklingen och riset med grönsakerna.
 
Mackorna för mig va ett mellanmål och en kvällsmacka som oftast slutade i 2 3 kvällsmackor. SÅ var inte så säker på att det är godiset som är boven, maten är i sig en bov.
Att vara försiktig med vid en viktminskning: precis som många påstår :
Godsaker
Chips
Läsk
Mackor
Såser
Färdigrätter, köttbullar, pyttipanna, carbonara ja allt i frysdisken
Alkohol
 
Dessa var och är bovar för mig som gör livet surt ibland. Framför allt en varm lördag kväll när den där kalla ölen i kylen lockar tillsammans med karrén och potatis gratängen och bea såsen. Baguetten som nyss kom ur ugnen.
Ölen som lätt blir fler öl, karrén som äts upp fastän jag är mätt, gratängen som skulle varit lika god som klyftpotatis ist och en gratäng sitter man ofta och "små äter" av. Beasåsen som jag skulle kunna vart utan och gjort en vitlökssås på cream frache vitlök salt och peppar eller varför inte en tzatsiki? Och baguetten? kan man väl vara utan?
Ölen ställer till det här för ju mer öl jag dricker desto sämre kommer jag ihåg vad jag egentligen stoppar i mig... eller? ;) Lite chips frammåt små timmarna, bara en liten poriton till av gratängen som blev över... ja you know.
 
 
Så hörrni skyll inte allt på godiset! Skyll på mackorna ;) Lycka till.
Do a change!
Före och efter bild... kommer här
 
 

Kommentarer

Postat av: Faster

Publicerad 2013-06-05 07:45:11

Så sanna ord!
Våran finaste lilla rynknäsa <3

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela