achange.blogg.se

En dag fick jag inte längre tillgång till preventivmedel pga att jag va för överviktig och riskerade blodpoppar med mera. Detta va i November 2010. Jag fick preventivmedel i 1 år hade jag inte gått ner något i vikt då så skulle hon inte skriva ut något mer. De va mitt wake up call. Kärringen skulle få se! Maj 2011 gick jag med i något som skulle förändra mitt liv för alltid, vikt väktarna. Det här är min resa mot ett hälsosammare och gladare liv, med god mat och till sist ett möte med barnmorskan.

Spontana helvetet - grilla

Publicerad 2013-06-12 09:47:01 i Allmänt,

Sommaren är här därmed den enkla maten, grillning picknick utflyckter "något lätt till middag" de där spontana kan lätt spåra ur.
För mig är något lätt till middag en tallrik fil, någon macka som lätt resulterar i flera mackor... jag är inte den som ställer mig vid spisen en varm sommar dag/kväll iallafall.
 
Mackor ja vad har ni på eran macka? Skinka, ost, brieost, salami, falukorv? Variationen är enorm och det kan göras enklare eller med komplicerat. 
Men vi säger 2 lingongrova (för de är väl "nyttigt"?) Med 4 skivor skinka och 4tsk lätta. Kanske en tallrik youghurt till de? Vaniljyoghurt?
Ja de slutar på 13 pro points för en "lätt" och enkel middag. Följd fråga hur länge är du mätt?
Ta i stället kycklingwok, kycklingfile, wokgrönsaker ris sötsursås och turkisk youghurt 3, 5% fett 
Detta slutar på 10 pro point vad blir du mest mätt på?
 
Ja detta spontana grillandet som för mig ofta förut blev ett helvete, för jag vill ju också grilla! 
Kommer hem från jobbet kl 16, grilla med kompisarna eller familjen. Iväg tilll ica potatissallad färdigkryddad karré någon körsbärstomat och beasås japp iväg.
Katastrof! Bara 1dl potatissallad är 7 pro point sen 1/2dl beasås som jag utan tvekan skulle kunna ha upp på tallriken, 7 pro point den med så bara potatissalladen och såsen blir mer än båda förgående förslag på "lätt" middag.
Vi gör om,  det där spontana är svårt att komma ifrån men vi kan göra det spontant utan ett helvete.
Vad sägs om att redan på onsdagen innan helgen göra en coleslaw på vitkål morot vitlök och lätt cream fraiche redo i en lagom stor burk att ta med, kan gott stå i kylen och bli godare till fredag eller lördagen.
Potatissallad - potatis dill gräslök kapris och en skvätt vinäger kan gott stå någon dag i kylen. Det gäller att planera. 
Byt ut karrén mot fläskfile, kyckling filé eller ytterfile där tjänar du in många poäng plus att du blir mer mätt på filé än på karrén. 
Sen den där ölen som ofta blir fler, ja men låt de bli så då? Men håll då koll på vad du stoppar i dig frammåt småtimmarna...chips nötter ett eller två glas vin? Hmm 
Men bara en sån där spontan grej, vem hinner till bolaget efter kl 16 om man nu ska träffa kompisarna säger kl17? Ölen kanske går att "glömma" hemma? Eller du kanske kör  il just den k ällen, undan flykterna är många om man nu ska kalla de undan flykter. Jag vill som oftast inte vara krånglig eller tråkig men jagvill ju gå ner i vikt så då har jag bestämt mig för stt jag får vara kråbglig, eller mer mån om vad jag stoppar i mig.
 
Ja den där beasåsen då finns det ensnågra alternativ? Jag ska försöka inspirera er.
Beasås på påse som du rör ut i vatten är desto bättre än en oljebaserad bea som du oftast hittar i kyldisken. 
Men en god vitlöksdressing på cream fraiche vitlök salt och peppar
Den ovanstående coleslaw blanda i vitkål och morot med cream fraiche votlök salt och peppar,
Cream fraiche hackad rödlök röd rom gräslök salt och peppar.
Turkisk yoghurt 3,5% sweet chilisås blandat möjligen lite salt och peppar men oftast  lir den bra som den är. 
 
Sen kom jag på det där enkla som jag brukar göra när vi ska ut på folkrace eller vet stt jag ska grilla när vi kommer hem. Redan dagen innan köpa en burk med färdig kokt potatis, tärna den lägg i ett folie paket med dill en tsk smör och knyt ihop ställ sedan paketet på grillen, de blir kanon gott. 
Om du tycker om fisk så varför inte samma men lägg en bit fisk under potatisen med dill tomat och citron. De kommer bli succé!  
 
Så det här spontana helvetet grilla kanske i framtiden bara kan bli spontan girlla? Enklare i allafall. Den där lätta middagen kanske inte blir så lätt genom bara mackor utan en bra förberedelse kanske inte är så dumt, eller ta fram lätt youghurt goda bär och EN råg macka till de blir du mätt på en längre stund.
 
Så ut och spontan grilla! Är det något ni har problem med som ni vill ha hjälp med? Skriv i kommentarer så kan vi bolla ideer?
Till dess do a change
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela