achange.blogg.se

En dag fick jag inte längre tillgång till preventivmedel pga att jag va för överviktig och riskerade blodpoppar med mera. Detta va i November 2010. Jag fick preventivmedel i 1 år hade jag inte gått ner något i vikt då så skulle hon inte skriva ut något mer. De va mitt wake up call. Kärringen skulle få se! Maj 2011 gick jag med i något som skulle förändra mitt liv för alltid, vikt väktarna. Det här är min resa mot ett hälsosammare och gladare liv, med god mat och till sist ett möte med barnmorskan.

Utekväll

Publicerad 2013-06-15 11:05:01 i Allmänt,

Igår blev det resturangbesök samt gott i glasen. Hur svårt är det egentligen att gå ut och äta? Som jag, går oftast till mc donald eller statoil om man kan kalla de för att äta ute. Men de blir ofta på dom ställena jag hamnar på, på helgen. Främst på förmiddagen då jag är på resande fot och vill ha frukost då blir det ofta en macka av något slag på statoil. Sen om jag är ute och gör ärenden blir det en lunch på mc donald och där ser jag inte så stora problem de mesta finns med i vv appen att kolla upp vad saker och ting "kostar". Även på mc donald kan man göra bra val, mc wrap grilled chicken med mini morötter och cola zero till funkar som lunch 9 pro points för de. Men när man som i det här fallet går till en "fin" resturang då kan de vara jätte svårt att genom en meny försöka göra sig en bild av vad maten "kostar"i points.
Igår var det mycket grillat på ala carte menyn samt en del fisk rätter. Jag tycker om fisk men när jag går ut vill jag gärna ha kött. På den här menyn va de lite luddigt om vad som ingick i "grilltallriken" tror de stod lamm kyckling fläskfilespett serveras med 3 röror och potatischips. Chips?  Bara där slog min mage runt och sa nej, jag vill inte äta mig mätt på chips. 3 röror, vad är dom baserade på? Majonäs? 
Hmm gick vidare i menyn.
Burgare 200g BBQ majonäs ägg bacon lökringar pommes frites och beasås. Men burgaren i sig skulle vara ett brs val, och pommes friten de får väl vara så då? En dag någon gång ibland dessutom behövde jag ibte äta upp slla pommes friten kunde langat över några till min kompis bredvid. Jaja men de var för mycket jag inte ville ha på den där tallriken, ägg och bacon ville jag välja bort BBQ majonäsen ville jag inte ha nja... å vill man vara krånglig i ett stort sällskap på fin resturang? Nja gick vidare i menyn, som jag skrev några fisk rätter men ähh de är jag inte så intresserad av. Oxfilemedaljonger och ryggbiff fanns på menyn sen längst ner stod de buffé. Vi gick och tittade på buffén och de jag såg va mycket grönssaker... kanon de tar vi. 
Såna tillfällen känner jag att en viktminskning är "lätt" när de finns ett enormt salladsbord att välja på. Men jag har upptäckt svårigheten och de är just buffé ... ät tills du spyr. Efter första tallriken va jag lagom mätt och eftersom vi va ett stort sällskap och alla valde olika började vi med buffén att äta först för den skulle dukas av vid 20.00 kl va 19.20. Så när vi ätit upp halva våran portion då kom resten av sällskapets mat in. Tills slut var min mat slut och för att sällskapsäta ville jag ha mer, då kände jag inte av att jag började bli mätt. Inte förrän andra portionen va nere i magen blev jag proppmätt ist. 
Så lite har jag lärt mig att buffé kan vara bra medan de kan vara döden, där måste man ha självdisiplin och verkligen stoppa när man är mätt. Sitta ner och känna efter. De dåliga jag gjorde med den här kvällen va att jag la in allt i appen men allt eftersom vinet tog över min hjärna så märkte jag inte att appen hade ställt in sig själv på lördag efter kl 24 så en del hamnade på lördagens budget vilket gjorde att de såg bättre ut än vad de va. Har nu räknat om och överslagit rejält och resultatet blev 3 kvar på veckobonusen kan bli en tuff helg. Då har jag inte räknat att jag kan äta upp mina intjänade points efter veckans motion men hoppar nog över de försöker leva efter den budget jag har. Veckans intjänade har blivit 5km joggning 4pro points, sen blev det två prommenad som intjänade 3 och igår blev det 1 intjänad efter allt spring och lek på jobbet.
 
Så till lunch idag blir det kycklingwok med sötsuryoughurt och till kvällen hoppas jag på grillat. Kör nog lite gi style idag utan kolhydrater så jag håller budgeten. 
 
Som den här bloggen börjar med så är ett möte med barnmorskan en skräck men det är nu bokat. Får se vad hon säger ang min viktminskning ochbhon sksndessutom få en skopa skit. Behöver man lägga fram det på de sättet hon gjorde? Uppdatering kommer ang de. 
 
Do a change! Lina
 
Gårdagens outfit blev svart kavaj, vit spetstopp blåa jeans och svarta skor. Nöjd.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela