achange.blogg.se

En dag fick jag inte längre tillgång till preventivmedel pga att jag va för överviktig och riskerade blodpoppar med mera. Detta va i November 2010. Jag fick preventivmedel i 1 år hade jag inte gått ner något i vikt då så skulle hon inte skriva ut något mer. De va mitt wake up call. Kärringen skulle få se! Maj 2011 gick jag med i något som skulle förändra mitt liv för alltid, vikt väktarna. Det här är min resa mot ett hälsosammare och gladare liv, med god mat och till sist ett möte med barnmorskan.

Hälsorekomendationer

Publicerad 2013-03-25 10:37:55 i Allmänt,

När jag började på viktväktarna fick jag tilldelat mig 33 dagliga pro points som ska gå till mat. Vill jag ha godis glass alkohol utöver de får jag använda min vecko bonus som ligger på 49 pro points. Veckobonusen får jag använda när jag vill, några om dagen allt på en dag hur jag vill på vad jag vill även mat vill jag äta pizza en dag så tar jag några av de dagliga och lägger till från veckobonusen. Jag behöver häller inte äta upp vecko bonusen om jag inte vill, men de dagliga måste jag äta upp. Idag äter jag 26 dagliga vilket är tuft de är 7 pro pints mindre än när jag började. Hela frukosten från förr är egentligen borta men de funkar, nu mera får jag ta av veckobonusen för att täcka upp maten jag äter varje dag vissa dagar men det gäller att planera och nu måste jag planera min dag väldigt noga. Hur jag än gör med vecko bonusen är jag garanterad att gå ner i vikt.
 
Efter ett tag hos vikt väktarna började det gå trögt, jag gick inte ner i vikt och jag förstod inte vad jag gjorde för fel. Hanna och jag började se efter hur det låg till med hälsorekomendationerna. Med hälsorekomendationer menas att man ska dricka 1.5-2liter vatten om dagen vilket motsvara 8 glas vatten/dryck, 2-3 portioner mejeri ex en tallrik youghurt, en sås på cream fraiche till maten, 2 ost skivor, 6-8 portioner frukt och grönt en portion är en näve grönsaker eller frukt, och 2 portioner fett vilket innebär 1 portion är 1 tsk olja, 2 tsk lätta exvis. 
Vi kom fram till att jag inte följde någon av dessa förutom frukt och grönt. Så jag gick hem och började skriva ner och jobba på att få i mig tillräckligt av varje. De va tungt och det är tungt än idag. Vattnet är framför allt svårt, jag vet inte varför men att ens komma ihåg att dricka. Där är vi så olika "det är väl bara å dricka vatten" kommer nog någa tänka men de är inte så lätt när vanan inte funnit. Sen har jag svårt för att dricka när jag inte är törstig.  Mejerier och fett va också svårt genom att dessa två "kostar" "onödiga" pro points här tyckte jag att mejeri va lättare att få i mig än fett. 
När jag finslipat på detta i 2 veckor så blev det resultat och idag har jag fortfarande svårt med vattnet och fettet men det fungerar. Så när du står still i din viktminskning fundera över dessa. Till rekomendationerna hör också 15-30 minuters motion om dagen. Detta kan du slå ihop till exvis 3 ggr på gymmet varav 1 timme per gång eller liknande du kanske spelar innebandy, zumba, gymnastik fotboll X antal gånger i veckan. 
 
Hälsorekomendationerna mejeri, fett, frukt och grönt, vatten.
 
Har du inte fått i dig tillräckligt med frukt och grönt på dagen gör en fruktsallad till kvällen, gott att mumsa på framför tv istället för något annat som ex kakor godis läsk. Om du nu även missat mejeri så lägg till en klick keso eller kvarg med lite kanel på kanon gott!
 
Hörrni nu stundar påsken. Jag har själv inget problem med högtider har jag märkt för ofta efter påsk jul och nyår så går jag inte upp i vikt men jag ska ge er lite tips som kanske kan vara till hjälp. Min vikt uppgång är vid midsommar, då det både är god mat och god dryck där kanske ni har några tips åt mig? Förra året fick jag som tips att bli gravid för då motstår man alkohol jaja men allt annat man kanske blir sugen på då? så nja inte det bästa tipset :)
 
För er viktväktare finns det ju mycket allternativ av godis till påskägget de där tror jag ni kan. Jag köpte upp mitt lager idag, blev 140kr godis och popkorn. Men ni andra då som inte räknar pro point, ni kan ju naturligtvis välja viktväktargodis ist för vanligt för det är mindre kalorier i de än vanligt så där kan ni ha en vinnst. Men annars ha godis förbud över påsken? Slå vad med kompisen eller sambon? Den här påsken har vi ett godis förbud det gör det enklare att hålla det än att jag själv ska sitta i soffan hemma och titta på medan Thomas äter upp sitt godis. Be om en peng i ägget ist för godis, kanske ett klädplagg strumpor? Inte de roligaste kanske men allt för att hålla sig ifrån godiset. Gör ett läckert fruktfat med allt gott du kan tänka dig, plommon, melon, kiwi, banan endast fantasin sätter gränserna.
 
Maten då. Ja Omeletter är det mycket av på ett påskbord samma med sill och fisk. Som jag tidigare sagt så äter jag inte lax för att jag inte tycker att det är värt de, men just i påsk kanske det är svårt för vissa. Men ät av de och mindre av de du äter annars till vardags. Jag kan mycket väl tänka mig att ta en gravad laxskiva i påsk men väljer då bort potatis... hur ofta äter jag inte potatis? Den kan jag gott och väl vara utan. 
 
Omeletter... om ni har knytis och du tycker om omelett gör din egna men gör fyllningen med räkor och lätt mjölk ist för grädde, eller varför inte prova milda 4% den är helt ok och i det här fallet är kryddningen nyckeln, vitpeppar salt och dill mums!
 
Vi lägger ofta upp ägghalvor med majonäs och kaviar. Kaviar hatar jag så det blir enkelt, majonäs är gott men varför inte göra ägghalvor med en räka och en dillvippa? eller med en röra med cream fraiche 15% räkor dill salt och peppar och ev lite rom i det är kanon gott och inte lika pro points rikt som majonäs. Om man vill följa mättande dag så kan man välja att göra en röra på kvarg dill och räkor och lägga på äggen "gratis" tills du är mätt. Tycker man nu om majonäs men välj den fett fria då? 
I år ska jag göra ett serveringsfat med rostbiff skinka kalkon och sedan en god röra till den har jag inte finula ut än förslag? Detta fat kan du då också räkna in i din mättande dag. 
 
Ja vi får se hur påsken slutar, bilder kommer och resultatet - hur gick det på vågen?
 
Nästa inlägg kommer att handla om matsäckar att ha med ute, för er som har mcyket sportaktiviteter på helgerna ex. 
Sen vill jag tacka er för att ni läser och ger kommentarer de värmer och ni får gärna komma med egna tips, eller förslag på ämnen på inlägg som ni skulle vilja ha tips på.
 
Tills dess Do a change! Lina
 
 

Kommentarer

Postat av: Emma

Publicerad 2013-03-25 10:46:58

Ett litet tips för att få i sig vatten, är att ha en vattenflaska med sig, då dricker man lite då och då utan att man egentligen tänker på det. Fick det tipset när jag blev gravid och var/är dålig på att få i mig vatten.

Svar: Smart Emma, men om man glömmer flaskan också haha men till slut blir det en rutin :)
Lina Zetterström

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela