achange.blogg.se

En dag fick jag inte längre tillgång till preventivmedel pga att jag va för överviktig och riskerade blodpoppar med mera. Detta va i November 2010. Jag fick preventivmedel i 1 år hade jag inte gått ner något i vikt då så skulle hon inte skriva ut något mer. De va mitt wake up call. Kärringen skulle få se! Maj 2011 gick jag med i något som skulle förändra mitt liv för alltid, vikt väktarna. Det här är min resa mot ett hälsosammare och gladare liv, med god mat och till sist ett möte med barnmorskan.

Matsäckar

Publicerad 2013-03-29 09:00:27 i Allmänt,

I måndags gick jag ner 0.5 kg undrar vad vågen visar efter påsk?
 
Under min viktnedgång har matsäckar varit en stor fråga, vad ska jag ta med mig på tävlingar? De är enklare att ställa sig i korv kön och köpa sig en kexchoklad eller läsk än att ta med sig eget. Men jag har kommit på att om jag inte tar med eget får jag mer att planera och fundera inför kvällen då jag säkerligen vill ha god mat eller något gott till tvn. Så jag upptäckte ganska snart att hamburgare korv och kexchoklad inte fungerade.
Det är inte det lättaste att hitta på något som passar vid utflykter i mitt fall tävlingar, något som inte blir enformigt men här kommer att antal tips som kan vara knäppa en del kanske geniala.
 
De första tipset är pasta sallad passar på de varma sommar månaderna, är man en person som inte fryser så funkar det även på vintern men jag är en frusen person och behöver ha i mig något varmt om man ska stå ute en hel dag.
I min pasta sallad har jag champinjoner, tomat, sallad, gurka, kyckling, skinka eller fläskfile bitar från dagen innan, de man har, sen kokar jag makaroner och blandar. Jag har i lite olja för att de inte ska klumpa ihop sig och sen har jag på italiensk salladskrydda kanon gott! Om jag kör mättande dag så har jag även i en majs papika och ärtblandning som finns i frysdisken. Ägg och tonfisk sallad är inte häller så dumt.
Sen brukar jag göra en dressing på mini cream fraiche, lite sweet chilisås vitlök salt och peppar, eller cream fraiche och vanlig felix chilisås.
 
När det inte är risk för brand i depån tar vi med oss egen korv med bröd och grillar, då väljer jag antingen viktväktarnas egna grill korv eller deras middagskorv så tar jag med annan korv till övriga som ska ha. Till de har jag vanligt korvbröd eller en termos med hett vatten och pulvermos och rör ihop de blir inte mycket pro points.
 
På senaste tiden har jag kommit på att ta med kalla makaroner som jag haft i lite lite olja bara så dom inte klumpar ihop. Sen kvällen innan värmer jag köttfärsås som jag gör själv och häller i de i en termos. På tävling häller jag den varma köttfärsåsen över de kalla makaronerna vilket blir ljummet och super gott.
Min köttfärsås har jag 10-5% nötfärs, lök chanpinjoner, köttbuljong krossade eller passerade tomater i det här fallet när såsen ska ner i termosen rekomenderar jag passerade tomater så det blir lite mera såsigt, morötter brukar jag också riva ner. Ibland har jag i en klick cream frachie i.
 
Jag brukar koka korv dagen innan lägga de i en termod med varmt vatten och ta med en påse pulvermos. De vattnet du kokat korven i kan du använda för att blanda ihop ditt mos. Kryddar du vattnet extra när du kokar korven ex med lagerblad och kryddpeppar så blir moset något smakrikare.
 
Sen är mellanmål a och o för mig har jag inte tillgång till frukt blir jag tjurig och grinig, så jag har oftast med mig en halv ica kasse med äpplen bananer vindruvor ja vad jag kommer åt. För på bilsporttävlingar finns inte mycket frukt att tillgå.
 
När det kommer till godis på tävlingar så har det inte riktigt varit ett problem för mig om det nu inte är på en festival där det är godisbås och snabbmatsställen så långt ögat når där kan nog ingen bara låta bli. Men jag köper hem viktväktarnas godis, där jag vet exakta rpopoints mängden som jag dessutom vet är ok att äta de drar inte iväg i pointsen utan jag kan vara nöjd med 2 barer för 4 points ist för en chokladkaka 100g för 16. Undra vilken man känner sig mest nöjd efter att ha ätit upp.
 
Ja hörrni de eftersöktes fler före och efter bilder och jag tror jag ska sätta mig ner vid pappas dator och kolla igenom bilarkivet, har ni några bilder på mig där ute klasskompisar, folkrace kompisar?
November 2010
Hösten 2010
På den här bilden har jag storlek 48 på byxor idag har jag 38 så mycket har hänt.
Nästa inlägg kommer handla om hur det gick under påsken upp eller ner, mina framtida mål med viktminskningen. Jag kommer försöka fokusera på att ta lite bilder på hur jag ser ut idag och sen visa er mina mått jag hade en gång i tiden gentemot vad jag har idag. Sen tänkte jag ta upp lite exempel på hur mycket pro points vissa saker verkligen är och förklara det för er som inte är viktväktare. En 100g chokladkaka är 16 vad får man för 16 pro point om man skulle ta mat istället?
 
Till dess do a change, och glad påsk!
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela