achange.blogg.se

En dag fick jag inte längre tillgång till preventivmedel pga att jag va för överviktig och riskerade blodpoppar med mera. Detta va i November 2010. Jag fick preventivmedel i 1 år hade jag inte gått ner något i vikt då så skulle hon inte skriva ut något mer. De va mitt wake up call. Kärringen skulle få se! Maj 2011 gick jag med i något som skulle förändra mitt liv för alltid, vikt väktarna. Det här är min resa mot ett hälsosammare och gladare liv, med god mat och till sist ett möte med barnmorskan.

Vad är acceptabelt ?

Publicerad 2013-03-21 20:03:45 i Allmänt,

Varför är vissa saker mer acceptabla än andra, varför står andra och trugar mig att "ta en bulle" "ska du inte ha en kaka" medan min mamma som är rökare inte fråga mig om jag vill ha en cigarett varje gång hon tänder sin. 
 
Ja varför är det så? Det är på något vis mer accpetabelt att truga med mat och fika bröd än med exvis cigaretter och alkohol. Många gånger när jag vart bortbjuden på födelsedagsfiranden eller ja bortbjuden till folk så är det de där med maten och trugandet. Maten ställs fram och man tar för sig en gång, känner sig nöjd och många av oss är så att vi kanske inte äter så mycket mat för att orka lite dessert också. När man ätit upp sin portion så är det dom där "jävlarna" som inte ens tänker på det utan bara säger "ska du inte ta lite till" och har till råga på de ursäkter "de blir så mycket rester över". förr hade jag utan tvekan tagit en portion till för att de är gott. Idag tar jag inte en portion till för jag är ju MÄTT! 
 
Tillbaka till förr, då jag hade tagit en portion till och istället för mätt blivit proppmätt. Efter de dessert och rullat hem illamående och inte gjort mer den kvällen/dagen jo kanske ätit lite chips och dipp. Samma sak det där med desserten hörrni. Det ställs fram kakfat och tårta kaffe och te. Idag tar jag min kopp te och är nöjd (om jag inte bestämt mig för att ta en tårtbit, för det är ju den där chokladtårtat som jag ÄLSKAR men då har jag bestämt mig) en även om jag inte tar någonting eller om jag tar min tårtbit och är nöjd med EN tårtbit så ska det trugas. 
Om jag inte tar någonting hör man" ska du inte ha någonting du?"
Ehh nej jag har mitt te tack.
"Men de blir väl lite tråkigt"
Nej, då jag är nöjd så.
"Men en kaka då?"
Det slutar ju oftast med att man sitter där med en tårtbit eller bulle i handen trots att jag hade bestämt mig för att jag inte ville ha något. 
Tar jag en bit tårta så kommer oftast följfrågan"ska du inte ha en bit till?" eller "ska du inte smaka kakan också?" OCKSÅ?! Räcker det inte med en tårtbit?
 
Jaja det där trugandet kan man dra hur långt som helst sen beror trugandet på vilka man umgås med, min mormor är otroligt trugande och nöjer sig inte med att jag tar en kopp te och samtalar med sällskapet. De ska helst vara både kakor och tårta. För innerst inne tror jag att om jag tar både kaka och tårta pga att hon trugat mig och hon väljer endast kaka så känner hon sig duktigare än mig och lägger det till sin egen självkänsla. 
Medan min mamma vet idag att säger jag nej så är det nej. 
 
Jag vill också inflika detta med manligt och kvinnligt i det här med trugandet, vi backar bandet och iscen sätter mig som man istället för kvinna. 
Om en man säger nej till en bit tårta så är det helt plötsligt mer acceptabelt då går tårtan vidare till nästa person utan förfrågan ens. Varför då? Jag har inget svar men de har jag reflekterat över många gånger och det gör mig så arg och irriterad. Detta är framför allt om en kvinna bjuder. Kvinnor trugar kvinnor medan män som bjuder ofta bara accepterar ett nej. 
 
Som många av er vet så kör jag folkrace vilket är en mans dominerad bilsport, jag trivs kanon. Inga kärrigar som är griniga utan raka puckar.
Min pappa är närtan alltid med mig oavsett om jag tävlar eller är funktionär och hjälper till på tävlingar han tycker om att se mig lyckas.
Jag har jämt mat med mig för att undvika, hamburgare och korv med bröd på en tävling. Korv med bröd innebär 7 pro points och som jag äter i dag 26 dagliga innebär det att jag har 19 kvar till frukost och middag. Ja de kan väl vara ok men stopp, bli man mätt på bara EN korv med bröd? Nja 2 blir man väl något mätt på iallafall så automatisk blir korv med bröd och hamburgare borträknat för mig, det är häller inget ekonomiskt val när vi är ute på tävlingar drygt 40 helger av 52 på ett år.
När pappa och Thomas tar fram sina ljusa mackor med stekt ägg på så frågar pappa istället för att fråga "ska inte du ha av våra mackor" så frågar han snällt och intresserat "vad ska du äta?" Jag visar mina danska rågmackor med stekt ägg och skinka på och min smoothie på 3 dl lätt yoghurt 1/4 dl fun lightsaft 1 dl hallon och han blir inte ett dugg sugen MEN är intresserad. En liten tanke till er trugare där ute.
 
Alkohol då de är också en sån grej som är mer acceptabelt att säga nej till och automatiskt blir det inget trugande men varför...
"vill du ha ett glas vin?"
"Nej, tack"
varför fortsätter inte diskusionen... eller trugandet.
"Jo, klart du ska ha ett glas vin" slår upp ett glas vin och jag dricker upp det.
 
 
Nästa inlägg kommer att handla om träning, så ni träningsnarkomaner där ute kanske ska skippa att läsa de inlägget.
 
Ut och gör changes. Lina 
Ps bilder va eftersökta här kommer lite före och efter bilder på mig ds
Jag hösten 2009 104kg
Jag Augusti 2012 76kg
Jag okt 2012 72kg
 Jag i årskurs 8. Redan då något överviktig.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela