achange.blogg.se

En dag fick jag inte längre tillgång till preventivmedel pga att jag va för överviktig och riskerade blodpoppar med mera. Detta va i November 2010. Jag fick preventivmedel i 1 år hade jag inte gått ner något i vikt då så skulle hon inte skriva ut något mer. De va mitt wake up call. Kärringen skulle få se! Maj 2011 gick jag med i något som skulle förändra mitt liv för alltid, vikt väktarna. Det här är min resa mot ett hälsosammare och gladare liv, med god mat och till sist ett möte med barnmorskan.

Viktminskning. Träning.

Publicerad 2013-03-24 07:11:00 i Allmänt,

Min överskrift... lägg några sekunder på den och fundera.
2 ord 2 olika innebörd och inte i samma mening men något som sammarbetar bra.
 
När du ska gå ner i vikt ska du göra klart för dig själv att 30% breror på träning 70% av omlagd kost så de som säger att gymma 3 ggr i veckan så går du ner i vikt jag lovar du kommer bli så besviken. Du gör inte de, om du nu inte redan har koll på din mat och har hållt vikten länge klart träning fungerar då. Har du av någon anledning gått upp i vikt är det för att du helt enkelt äter för mycket de behöver häller inte vara för att du äter fel saker utan för mycket.
 
Mitt andra möte hos viktväktarna trodde jag inte mina ögon när jag ställde mig på vågen -1.5kg på en vecka. Jag hade inte rört mig ett dugg mer än vanligt, vilket inte va någonting. Jag gick ner i vikt ändå, vecka 3 gick jag ner
- 2.2kg. Jag hade fått kontroll på vad jag åt när jag åt och hur mycket jag åt. Förr kunde jag äta en portion sedan ta en till på de för att de va gott utan att ens reflektera över det, att skriva upp vad man äter under en dag är otroligt bra. Sedan ett annat enkelt tips i att inte äta för mycket är att låta kastrullerna med mat stå kvar på spisen, automatisk tänker du efter om du verkligen är mer hungrig eller inte och hjärnan tycker också att de är jobbigt att gå ända till spisen för att hämta mer mat.
Äter du framför tvn? Prova att ät vid köksbordet eller iallafall inte vid tvn eller datorn. Jag har provat detta och jag blir mer mätt på mindre när jag äter vid köksbordet, för jag sitter sedan inte tillbaka lutad och små äter utan känner efter om jag behöver mer. Plockar av diskar och går sedan och tittar på tv.  
 
Jag ser även en skillnad på sidor där folk efter nyår bestämt sina nyårslöften, det är mycket jag ska sluta röka och jag ska gå ner i vikt och direkt efter nyår så köper många sina gymkort. Gymmar i någon månad och inser att de händer ju inget, lessnar och lägger skorna på hyllan.
 
Jag kanske ska tillägga att jag inte är emot träning men jag tycker och vet att blanda både träning och viktnedgång i börja blir ingen bra kombination. Vänta med motionen och träningen tills du gått ner några kg, köp sedan några snygga träningskläder och ett par riktigt sköna skor och träna, men lagom.
När jag började min viktminskning var det en otrolig omställning för kroppen, det kom ovanliga saker som den inte va van vid. I stället för coca cola drack jag light och ist för chips och dipp åt jag dipp och grönsaker bara de gör att kroppen ställs inför en otrolig förändrig. Den är van vid att nästan att som kommer ner är lätt smält sedan kommer det morötter brokooli, ja något med riktigt motstånd. Det är mycket omställningar som det redan är i början.
Nu efter ca 2 år med viktväktarna har jag som vana att gå 30 minuter om dagen gör jag inte de så försöker jag att gå iallafall 15 minuter, 15 minuter finns det alltid tid och ork till även om det är 20 minusgrader och snålblåst.
Ta dom 15 minuterna och unna dig själv dom.
 
Träning och mat ser jag olika på.
Du kan äta mat i olika syften olivolja är nyttigt fett för kroppen men en tesked olja och en tesked margarin innehåller samma pro points mängd, vad de olika fetterna sedan gör med kroppen vet inte jag. Men jag stöter på så många människor som äter musli, olivolja, avokado, lax ja dom äter så nyttigt och träna men förstår inte varför dom inte går ner i vikt. Jag kan säga ärligt att jag äter inte lax längre för det är för fet fisk så jag tycker inte att det är värt att äta den helt enkelt. Men det är ju nyttigt kommer många att säga, ja det är nyttigt fett i lax de säger jag inget om men äter du lax för att det är nyttigt eller för att gå ner i vikt? Det är ändå en fet lax, och fett som fett nyttigt eller onyttigt.  Äter du olivolja för att de är nyttigt eller för att gå ner i vikt. Man måste skilja på vad man äter i vilket syfte. Nyttighets syfte för att ta hand om kroppen eller i viktminskningssyfte eller äter man något för att bygga muskler?
 
Fun light och light produkter kanske inte är så bra för kroppen men det är under en tid i mitt liv som jag väljer att dricka och äta dessa produkter för att underlätta mitt socker sug och för att underlätta min jakt på pro points. De flesta lightläsker och light safter "kostar" inget att dricka jag kan dricka 2 liter pepsi max utan att bry mig, vad det sedan gör med kroppen det vet inte jag och just nu bryr jag mig inte. Jag tror även på att ta tag i ett problem i taget jag kan inte lösa världsfreden samtidigt som jag vill köra folkrace och måste jobba och samtidigt gå ner i vikt och hålla koll på vad alla e ämnen gör med min kropp, nej en sak i taget nu går jag ner i vikt sen löser jag det andra sedan.
Kan ett glas lightläsk lindra mitt sötsug för en kväll är jag glad, istället för att äta en 200g choklad kaka på en kväll och räkna av 30 pro points av min vecko bonus och efter de känna mig värdelös.
 
Så snälla ni ska ni börja en viktminskning
1 Skriv upp vad ni äter hur mycket. Ni kommer garanterat se vad som är problemet, kakor godis för mycket mat, grädde...
2 Motionera lagom, börja med 15 minuter om dagen och öka sedan när du känner att jo men 20 minuter om dagen har jag tis odh ork till, ärligt talat så säger tillochmed Blossom det hon toktränaren som tränar typ 7 timmar om dagen nej men ni vet säkerligen vem jag menar.
3 Ställ inte så höga krav på dig själv.
 
Det där med höga krav på er själva. Nu betyder det inte för att ni börjar skriva upp vad ni äter varje dag och gå 15 minuter om dagen att ni går ner i vikt de kanske behövs mer än så ni kanske behöver mer koll genom att räkna kalorier eller pro points.
Sen betyder det häller inte att gör ni dessa 2 att ni kommer gå ner 30kg på en vecka, det kan ni eliminera från eran hjärna på en gång det går inte. Sätt ett litet mål först, att du ska gå ner 0.3kg de låter inte mycket men det är 3 hekto på 10kg. En sak i taget sätt upp del mål och ge inte upp det är många gånger jag står där en måndag morgon framför Hanna när jag festat ätit kebab och kexchoklad och har gått upp kg, hekton ja vad det nu är men man behöver den där kicken att nu jävlar tar jag igen detta till nästa vecka. Sen har jag gått upp utan att ens veta varför är det också nyttigt att ha skrivit upp och titta tillbaka, vad gick fel? 
Små små mål så blir du nöjd och får motivation att fortsätta.
 
Jag har också lärt mig att hälsorekomendationerna också har betydelse i viktminskningen, vilket innebär vatten frukt och grönt mjölk fett de kommer upp i nästa inlägg.
 
Fram till dess Do a Change! Lina
 Jag och mamma när jag va liten, undra om mitt choklad"boroende" började här :)
6 Juni 2011 sommar sol och bad och mycket rundare.
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Linda Andersson

Publicerad 2013-03-24 08:14:17

Starkt jobbat! Vet precis den där känslan av när dom nekar en p-piller pga övervikt, mitt blodtryck låg även på gränsen.. Men fick byta till minipiller istället.

Men sen när jag slutade med dom och vi ville ha barn så fick jag ingen ägglossning och de visade sej att jag hade pcos ( kortfattat en rubbning i hormonerna som ger överskott av testosteron och
stör ut ägglossningen). Läkaren hånade mej och sa att jag ser ut precis som en pco-patient för jag va så kraftig och hade dessutom arbetskläderna på mej för vi häll på å greja me folkracebilen.. Idiot som sa så till en kvinna med hormonproblem...

Men efter endast 12kg- blev jag gravid. Började röra på mej och slutade med läsk godis och allt sånt skit, som jag alltid hade stoppat i mej titt som tätt. Tänk vad viktnedgång kan förändra! Blodtryck och alla andra värdena va jättebra så snacka om att man va stolt över att ha klarat de alldeles själv. Sötsuget försvann och då blev de genast lättare att hålla vikten nere under graviditeten.
Jag har aldrig räknat kalorier men eftersom min livsstil innan va så bedrövlig så va de inte mkt som behövdes för att börja gå ner.

Fortsätt kämpa och lycka till :)

Svar: Vilken historia Linda, glad att du vill dela den med mig. Ja de är en enorm känsla att ha klarat att gå ner i vikt, de är en befrielse dessutom.Starkt av dig att se problemen i din kost, jag såg inga problem i min men när vi väl började granska den så va boven mycket mackor som jag räknade som mat och aldrig i hela världen skulle kunna ha tänkt mig innehöll så mycketkalorier/points som de faktiskt gör.
Ja sjukvården idag det är skrämmande hur man kan bli behandlad, läkaren/barnmorskan i våra fall kanske skulle ha sagt att en viktnedgång vore bra och sedan hjälpt oss inte bara lämnat oss i sticket utan någon som helst vägledning.
Kämpa på med att hålla din vikt och lycka till med den kommande lillfisen :) Kram på dig
Lina Zetterström

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela