achange.blogg.se

En dag fick jag inte längre tillgång till preventivmedel pga att jag va för överviktig och riskerade blodpoppar med mera. Detta va i November 2010. Jag fick preventivmedel i 1 år hade jag inte gått ner något i vikt då så skulle hon inte skriva ut något mer. De va mitt wake up call. Kärringen skulle få se! Maj 2011 gick jag med i något som skulle förändra mitt liv för alltid, vikt väktarna. Det här är min resa mot ett hälsosammare och gladare liv, med god mat och till sist ett möte med barnmorskan.

30% mindre fett??

Publicerad 2013-05-13 19:03:00 i Allmänt,

Under mitt liv som överviktig har jag hela tiden letat och försökt hållt mig till vissa ord och symboler som jag trott vart positivt när man ska gå ner i vikt. Nyckelhålsmärkning de är ju "nyttigt". Light produkter mindre socker mindre fett de som inte behövs när man ska gå ner i vikt, alltså bra produkter och sedan dessa % tecken överallt 30% mindre fett, 40%mer fruktkött, 20% mindre socker. Nej ska vi gå till botten med det här?
 
De enda jag märkt är positivt med dessa produkter är ligth produkterna, de ger mindre propoints värde och innehåller mindre fett än orginal.Nyckelhålsmärkta produkter är nyttigt för kroppen alltså inte ett bra allternativ vid miktminskning, ex olja har ett nyckelhål men inte margarin och ändå samma propointsvärde alltså igen betydelse för mig när jag ska gå ner i vikt. Jag trodde förut att åt men saker med nyckelhål så gick men ner i vikt, inte hela sanningen har jag förstått.
Sen det här med 30% minder fett eller socker. Ja de verkar ju väldigt bra om de skulle vara så, men de resterande 70% då? Hur mycket fett var det i basprodukten. Jag har kollat lite på dessa produkter och de skiljer sig inte mycket på dom. De som är är att ifrån början innan de gjorde om produkten till en 30% mindre fett produkt var att de hade mer fett innehåll än de övriga produkterna på marknaden, och när de reducerade fett innehållet så blev de lika mycket fett som övriga produkter alltså ingen skillnad.
8%mer fruktjuice, ja juice är en bra produkt men innehåller fortfarande propoints. Om det nu står det på eran fanta flaska så innebär väl inte de att den är nyttigare för att det är mer fruktjuice? Tvärt om, vad hade dom blandat i istället för fruktjuicen då?
Så det där med % mindre är bara en bluff. I början på min viktminskningsresa gick jag iväg till affären sugen på choklad, valde då icas choklad "utan tillsatt socker" åt upp den kollade sedan efteråt hut mycket pro points de va i den. I en vanlig marabou chokladkaka 100g är det 15. Den här "light" chokladen vägde 100g men hade pro pints värde 32... dubbelt så mycket, varför? Antagligen har de blandat i mer kakao och kakaofett för att väga upp smaken eftersom dom inte haft i något socker. Socker och fett är bra smak förstärkare och i det här fallet fick socker inte finnas med därför höjer de fett innehållet.
 
Så light eller mindre % är inte alltid bättre, bli inte lurad!
 
Nu är det grillsäsång och dessa såser och röror kottletter fisk och majs åker fram på grillen och bredvid. Detta ska vi reda ut och göra bättre väl i...nästa gång
 
till dess do a change!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela