achange.blogg.se

En dag fick jag inte längre tillgång till preventivmedel pga att jag va för överviktig och riskerade blodpoppar med mera. Detta va i November 2010. Jag fick preventivmedel i 1 år hade jag inte gått ner något i vikt då så skulle hon inte skriva ut något mer. De va mitt wake up call. Kärringen skulle få se! Maj 2011 gick jag med i något som skulle förändra mitt liv för alltid, vikt väktarna. Det här är min resa mot ett hälsosammare och gladare liv, med god mat och till sist ett möte med barnmorskan.

LCHF GI 5:2 16:8... ähh! Jag kör mitt race =7:2

Publicerad 2013-10-24 21:27:33 i Allmänt,

Något som jag irriterat mig på den senaste månaden när folk kommenterat mitt ät mönster. Ja jag har en störning i hjärnan på något vänster. I min hjärna cirkulerar mat varje kvart vill jag påstå inte varje minut men absolut varje kvart. Framförallt nu när jag är stolt vikt väktare. Jag har förklarat mitt ätmönster med att är jag vrålhungrig så kan precis allt åka ner och då spelar det ingen roll om det är kyckling och ris eller en hel kladdkaka. Jag äter och äter tills illamåendet slår till, då kommer ångern. Men... det är mer sällan nu än för 3 år sedan då skedde detta dagligen. Jag kunde gå ifrån frukostbordet på jobbet å känna att jag nästan var tvungen att gå hem å sjukskriva mig för att jag hade ätit för mycket, hade ont i magen och mådde illa. De jag blir ledsen och irriterad över är att folk ser mig som sjuk, eller knäpp. Detta ätmönster har jag nu kontroll över, genom mellanmål och alltid frukt till handa. Åker det ner 3 äpplen ja men låt det göra de då, hällre de än en cheesburgare extra på mcdonald eller en french hot dog på statoil.
Folk tittar på mig med granskande blick ner ifrån och upp, men jag är inte mer än människa jag häller. Personen jag tänker på mest ären person som inte lägger så stor vikt på maten utan på träningen. Denne person är sjuk på sitt vis. Denne person tränar och tränar, gymmet och prommenaderna är dennes tillflycktsort. För mig låter detta som en person som inte mår bra, måste ta till träning för att fly vardagen. Är denne inte sjuk då? Jag kontrollera mitt ätande mernu än förr men dennes träning verkar vara de viktigaste i livet. Ja visst kan det vara de för en person, men finns det inte viktigare saker än träning. För mig går familjen före all mat i världen, folkrace går också före all mat i världen. 
På något sätt är det mer acceptabelt att vara sjuk och träna mycket än att vara sjuk och tänka på mat hela tiden. Trotts detta att någon granskar mig från tå till topp så gör vi detta för att må bra. Träningspersonen tränar för att må brs och jag tänker på mat för att må bra.
Flera gånger under den senaste månaden har jag blivit sågad för att jag lindrar mitt sötsug med vindruvor, frukt. Vad är felet med de? 
Oj oj oj mycket socker blev uppkört i mitt ansikte. Min hjärna börjar grubbla, fundera till slut kan jag inte tänka på annat än vad personen sa. Vindruvor innehåller mycket socker. Vad för socker? 
Okej, dåså men om jag sitter en lördagkväll och äter 500g vindruvor och du äter 500g lösgodis. Eller vi drar den varje dag, jag äter 500g vindruvor varje dag och du 500g lösgodis varje dag. Undra vem som går upp i vikt, för jag har aldrig hört att någon blivit tjock av frukt. Sen att vindruvor innehåller mer fruktsocker än exempelvis ett äpple ja okej. Men fortfarande frukt och inte godis eller chips. På kul kollade jag upp vad 100g vindruvor blir i kalorier kontra 100g äpple kontra 100g lösgodis.
Äpple 100g 56 kalorier
Vindruvor 100g 69 kalorier
Lösviktgodis (utan choklad) 420 kalorier! 
Ja skillnaden var inte så stor som jag trodde utav personens uttalande. Liknande uttalande gjorde ännu en person häromdagen, men då brydde jag mig inte. Tro de du, tänkte jag. Tro att vindruvor är onyttigt. 
 
Det pratas mycket om dieter nu förtiden, livstilar hit och dit. LCHF 5:2 ja you name it. LCHF tror jag på under en kortare period i livet, men det är absolut ingen livsstil. Vad händer med det överblivna fettet du äter. De hamnar i dina ådror, tror du seriöst att du bajsar ut allt? Ok tro på de, jag vet att du inte gör de. Jag säger inte att LCHF är fel men som skrivet, det är ingen livsstil. Det är en diet att minska i vikt, men inte ändra dåliga vanor som en viktuppgång ofta handlar om. 
5:2 har jag faktiskt varit lite sugen på att prova, men nej. Min hjärna och kropp skulle inte klara av denna förändring. Om jag nu ska fasta mellan 20-12 dagen efter. Vad händer då på lunchen kl 12 när jag får äta? Jag kommer äta allt jag ser, tills jag nästan kräks. Men för vissa fungerar nog detta. Är det en livsstil? Jag vet inte, denna diet har inte varit ute så pass så jag tycker inte så mycket än men vi får se. Jag kör den gammla hederliga, 7:2 dieten. Äta normalt 7 dagar i veckan träna pulshöjande 2 dagar i veckan. Sug på den ni alla siffer nördar ;)
 
I helgen väntas konferens, jag har sparat så mycket jag kan av min veckobonus så det ska gå bra. Har tillockmed mejlat och kollat vad som serveras för mat till middag. Så här har det planerats, deenda jag ska göra nu är att köpa på mig frukt. Hotellfrukost, mellanmål i form av mackor, gratis mjukglass hmm. Aktiva val, aktiva val, aktiva val!
 
Om ni ska göra en sak denna helg, do a change för en person. Att säga något positivt om en person lan faktiskt förgylla hela dennes helg. Krama varandra! 

Kommentarer

Postat av: Annika

Publicerad 2013-10-24 21:45:29

Kram till dej gumman ❤ Du inspirerar!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela